Rüzgâr Tüneli Test Talebi
Ankara Rüzgâr Tüneli (ART) düşük ses altı hızlarda çalışan, kapalı devre, yatay döngülü, atmosferik ve kapalı test odasına sahip bir rüzgâr tünelidir. Test odası genişliği 3,05 m, yüksekliği 2,44 m ve uzunluğu 6,10 metredir. Tünel döngüsü betonarme olup test odası ahşaptır. Test odası içinde 80 m/s (288 km/saat) üzerinde hıza ulaşılabilmektedir. Tünelde uçak, helikopter, insansız hava aracı, mühimmat, paraşüt gibi hava taşıtları ile otomobil, kamyon, otobüs ve motosiklet gibi kara taşıtlarının aerodinamik özelliklerinin incelenmesi, siren, radar, anten ve paratoner gibi cisimlerin hava ile etkileşimlerinin belirlenmesi ve fırtına ortamında dayanımlarının incelenmesi gibi farklı özelliklerde pek çok test gerçekleştirilebilmektedir. 1996 yılından itibaren aktif bir şekilde faaliyet göstermeye başlayan Ankara Rüzgâr Tüneli 2000 yılında dünyadaki önemli düşük ses altı rüzgâr tünellerinin oluşturduğu bir grup olan Ses Altı Aerodinamik Test Topluluğu (SATA) grubuna üye olmaya hak kazanmıştır.
ART’de deneyi yapılacak cismin kendisi veya ölçekli modeli test odasına monte edilmekte, istenen hızda rüzgâr verilmekte, model istenen açıya getirilerek dış balans veya iç balans sistemleri yardımıyla modele etki eden aerodinamik kuvvetler ölçülmekte ve akımın incelenmesi için çeşitli tekniklerle akım görüntüleme testleri gerçekleştirilebilmektedir. Günümüze kadar ART; Savunma Sanayisi şirketleri olan TÜBİTAK SAGE, TUSAŞ, ROKETSAN ve ASELSAN başta olmak üzere üniversiteler ve sivil sektör firmaları tarafından aktif olarak kullanılmıştır.
ART Yetenekleri
Yük Ölçüm Testleri
- Dış balans sistemi
- İç balans sistemi (22 mm, 35 mm ve 44 mm çapa sahip)
- Dış balans sistemine entegre ve tutucu kol tipi iç balanslar ile uyumlu çalışan Model Hareketlendirme Sistemi (MHS)
Yapısal Dayanım Testleri
Akış Ölçümü Testleri
- 64 kanallı basınçölçer ile Yüzey Basıncı Ölçümü
- Sabit Sıcak Tel Anemometresi
Akış Görüntüleme Testleri
- İplikçik, Duman ve Yağ Akım Görüntüleme Testleri
Test Numunesi Özellikleri ve Teslim Şartları
ART’de bulunan yüksek pozisyonlama hassasiyetine sahip model hareketlendirme sistemi sayesinde -20˚ ila +50˚ hücum açısı aralığında ve -30˚ ila +30˚ yana kayma açısı aralığında hızlı ve hassas bir şekilde aerodinamik kuvvet ve moment ölçümü yapılması mümkün olmaktadır. Ayrıca CTA sıcak tel anemometresi sisteminde bulunan 3 eksenli sıcak tel probu kullanılarak tünelde türbülans ölçümü hassas bir şekilde gerçekleştirilebilmektedir.